Kapittel der Militaire Willems-Orde

Het Kapittel der Militaire Willems-Orde adviseert de minister van Defensie over toekenningen van de Militaire Willems-Orde.

Er waren in 2023 drie Ridders der Militaire Willems-Orde (RMWO). Daarnaast waren er negen militaire eenheden die de Militaire Willems-Orde aan het vaandel droegen.

Vergaderingen

Er waren in 2023 geen voordrachten voor de toekenning van de Militaire Willems-Orde. Het Kapittel kwam twee maal bijeen. Daarbij is onder meer gesproken over de positie van het Kapittel in het kader van een voorstel voor een Rijkswet over de procedures van Koninklijke onderscheidingen (zie ook het jaarverslag van het Kapittel voor de Civiele Orden). Daarnaast besprak het Kapittel de teksten over de voordrachten voor de Militaire Willems-Orde in de brochure Procedurehandleiding Dapperheidsonderscheidingen Defensie van de Commissie Dapperheidsonderscheidingen Defensie.

Vertegenwoordiging

De ridders, voorzitter en de leden van het Kapittel der Militaire Willems-Orde hebben in 2023 diverse herdenkingen van de Tweede Wereldoorlog en vieringen van de vrijheid in het land bijgewoond, onder andere in Amsterdam, Wageningen, Margraten en op de Grebbeberg.

Op 14 april 2023 vond de commando-overdracht plaats van de Koninklijke Luchtmacht, die de Militaire Willems-Orde aan het vaandel draagt. Luitenant-generaal André Steur volgde luitenant-generaal Dennis Luyt op als Commandant Luchtstrijdkrachten. Hierbij waren enkele leden van het Kapittel aanwezig.

Tot slot was het Kapittel vertegenwoordigd bij onder meer de Nederlandse Veteranendag op 24 juni en de uitreiking van andere dapperheidsonderscheidingen op de Van Ghentkazerne in Rotterdam.

In 2023 zijn verder contacten gelegd tussen het Kapittel en de Stichting Nationale Veteranenbegraafplaats Loenen om te overleggen over een monument voor veteranen met een dapperheidsonderscheiding.

Leden van het Kapittel der Militaire Willems-Orde

Per 1 oktober 2023 is generaal-majoor der Infanterie b.d. B. Dedden eervol ontslag verleend door Zijne Majesteit de Koning als lid van het Kapittel der Militaire Willems-Orde vanwege het bereiken van de 75-jarige leeftijd. Per 1 oktober is brigade-generaal der Infanterie b.d. C.A. de Rijke aangesteld als lid van het Kapittel der Militaire Willems-Orde. Ultimo 2023 luidde de samenstelling van het Kapittel der Militaire Willems-Orde als volgt:

• generaal-majoor der Cavalerie b.d. H. Morsink (voorzitter)
  • generaal-majoor der Mariniers R. Oppelaar
  • schout-bij-nacht b.d. J.G.A. Brandt
  • kolonel der Koninklijke Marechaussee b.d. mr. B.W. Hopperus Buma EMPM
  • generaal-majoor van de Koninklijke Luchtmacht b.d. A. Tieland
  • kolonel der Koninklijke Marechaussee b.d. mr. C.P.C. Kuijs
  • luitenant-generaal-vlieger van de Koninklijke Luchtmacht b.d. ing. B.H. Hoitink
  • brigade-generaal der Infanterie b.d. C.A. de Rijke
  • luitenant-kolonel der Infanterie G.P. Tuinman RMWO
  • luitenant-kolonel van de Koninklijke Luchtmacht b.d. G. Pijpers (secretaris)